Lesdoelen
De leerlingen leren zichzelf en elkaar op een andere manier kennen.
Heel het project door krijgen je leerlingen de kans om nieuwe elementen te ontdekken van zichzelf en elkaar.
- Tijdens de kringgesprekken in de klas ontdekken ze bijvoorbeeld hoe en waar hun klasgenootjes thuis meestal eten, hoe anderen hun familie begroeten, welke talen er thuis gesproken worden, enz.
- Tijdens het inleefatelier worden ze er onder meer toe aangezet om te reflecteren over hun eigen oorsprong en ’thuis’, en wisselen ze hierover meningen uit.
- Tijdens de activiteiten in de klas en het inleefatelier worden er verschillende talenten aangesproken: drama, beweging, crea, techniek, taal. Daardoor zullen ze bij zichzelf en de anderen ontdekken wat iedereen kan met hun lichaam, hoe je een bewegingscode kan onthouden, een motor in elkaar kan steken, enz.
Op die manier leren je leerlingen dat elke persoon verschillende facetten heeft en krijgen ze een ruimer beeld van zichzelf en elkaar.
Door je leerlingen aan te spreken op hun talenten bevorderen we bovendien hun zelfvertrouwen en welbevinden in de klas.
De leerlingen ontdekken gelijkenissen en verschillen met andere mensen en beschouwen dat als een normaliteit.
In het project zitten verschillende vormen van diversiteit verwerkt: diversiteit in leeftijd, etnisch-culturele achtergrond, huidskleur, leefomgeving, thuistalen, religie, geslacht, hobby’s, talenten, interesses, gezinssituatie, uiterlijk, socio-economische status, gewoonten, enz. Dat noemen we brede diversiteit.
Dankzij die brede kijk op diversiteit ontdekken je leerlingen dat ze van iedere andere persoon op bepaalde vlakken verschillen en dat ze op andere vlakken gelijkenissen vertonen, zowel in hun eigen omgeving als op wereldvlak. Als kinderen van jongs af aan ontdekken en erkennen dat iedereen anders is, dan wordt dat iets heel gewoons.
De leerlingen ontdekken de meerwaarde van diversiteit.
Tijdens het inleefatelier en tijdens het nawerkingsspel worden je leerlingen uitgedaagd om in kleine groepjes samen te werken en zo zelfstandig mogelijk iets tot een goed einde te brengen. Daarbij ontdekken ze dat iedereen andere talenten heeft en dat je, door die verschillende talenten samen te leggen, veel meer kan bereiken dan alleen.
Tegelijkertijd zullen je leerlingen tijdens het inleefatelier heel wat opsteken van alle kennis en ervaringen die de ontdekkingsreizigers tijdens hun expedities opgedaan hebben.