Leerplandoelen ZILL!
Socio-emotionele ontwikkeling
SErv2 De verscheidenheid van mensen als een rijkdom ervaren en deze benutten
De uniciteit van individuen ervaren en aanvaarden – de eigenheid van mensen respecteren, ook bij conflictsituaties of bij verschil van mening – bereidheid tonen om de andere(n) met de hele persoon (hoofd-hart-handen-geest) te ontmoeten.
Het mooie en waardevolle van diversiteit ontdekken en beleven – diversiteit erkennen en respecteren als een normaal gegeven – in het dagelijkse leven positief omgaan met diversiteit -ontdekken op welke wijze diversiteit een verrijking kan zijn
Ontdekken dat het verschil ertoe doet – ontdekken hoe verscheidenheid en in het bijzonder ‘het verschil’ iets nieuws in beweging kan zetten – ontdekken, ervaren en beleven hoe men met respect voor de verscheidenheid ook trouw kan blijven aan zichzelf
Gebeurtenissen, contexten en personen vanuit de verschillende gezichtspunten van de betrokkenen bekijken – begrijpen dat mensen verschillende perspectieven kunnen hebben van waaruit ze handelen – loskomen van vooroordelen en veralgemeningen
SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
Gericht samenwerken in duo of kleine groep – iets aan elkaar kunnen uitleggen – voorstellen formuleren om tot een gezamenlijk antwoord te komen bij vragen
Meewerken aan een grotere groepsopdracht – kunnen samenwerken met anderen rond een gemeenschappelijk idee of doel – samenwerken met anderen ondanks verschillen
SEiv3 In het eigen gedrag rekening houden met de gevoelens en de behoeften van anderen zonder zichzelf te verliezen
Innerlijk kompas
IKid1 Basisvertrouwen ontwikkelen
Vertrouwen hebben in zichzelf – zichzelf aanvaarden met zijn mogelijkheden en beperkingen – zichzelf durven zijn, alleen en tussen anderen – voor zichzelf opkomen
Zich afhankelijk of onafhankelijk van anderen kunnen opstellen – een eigen mening uitdrukken
Initiatief nemen om anderen te leren kennen
IKid3 Zichzelf worden in verbondenheid met anderen
Zich een deel voelen van de groep(en) waartoe men behoort – ervaren hoe men samen gemeenschap vormt
Initiatief en verantwoordelijkheid
IVzv3 Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
Een activiteit, taak, opdracht individueel of in kleine groep plannen en organiseren in functie van een vooropgesteld doel – het nodige materiaal kiezen, bij de hand halen en op een geëigende wijze hanteren – na gebruik materiaal zorgzaam opbergen – hun werkhouding afstemmen op een vooropgesteld doel
Van een takenbord aflezen wat, waar en wanneer iets te doen is – onder begeleiding kiezen, plannen en taken uitvoeren – zelf de volgorde kiezen waarin men taken uitvoert
Een visueel stappenplan zelfstandig uitvoeren
Uitdrukken hoe men een taak zal aanpakken – leren uit de aanpak van anderen
Gedrag afstemmen in functie van een individuele opdracht binnen een groepsdoel
IVzv4 Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken
Een vraag, een opdracht, een uitdaging, een probleem uitklaren en helder voorstellen – onder begeleiding de mogelijkheden onderzoeken om dit aan te pakken – uit een aanbod van mogelijkheden een strategie selecteren die past om tot een oplossing of een resultaat te komen
IVoc1 Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren
Zich onbevangen en spontaan opstellen voor het nieuwe – zich laten inpalmen door verrassende dingen rondom hen – zich in het verkennen en beoordelen van nieuwe dingen niet laten leiden door clichés en vooroordelen
IVoc4 Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
Zijn aanpak van een taak illustreren – wanneer men ertoe wordt uitgenodigd op zoek gaan naar wat fout liep – onder begeleiding reflecteren op ervaringen en bevindingen – één of twee aangereikte criteria gebruiken bij het beoordelen van ervaringen en bevindingen
Een eigen mening geven – de eigen mening over de kwaliteit van een ervaring of een gemaakte taak onderbouwen op basis van criteria – aandacht hebben voor overeenkomsten en verschillen tussen de eigen ervaringen, bevindingen en aanpak en die van anderen – aangeven welke problemen zich eventueel voordeden en hoe men die heeft aangepakt
Oriëntatie op de wereld
OWsa1 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen
Muzische ontwikkeling
MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden
Plezier beleven aan het gebruiken van de eigen verbeelding in een muzische context – verder denken dan het gebruikelijke – (onder begeleiding) op zoek gaan naar een creatieve, fantasievolle vormgeving