Ga naar de inhoud
Mens en maatschappij
- In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden tonen.
- Met eigen woorden aangeven dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend kunnen op reageren.
- Tonen in de dagelijkse omgang dat ze solidariteit en zorg opbrengen voor iemand anders.
- Kritisch zijn en een eigen mening formuleren.
- Een taak binnen de groep op een verantwoordelijke wijze oppakken.
- Samenwerken met anderen in de groep, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.
- In concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
- Waardering uitdrukken voor wat klasgenoten goed kunnen.
- Gelijkenissen en verschilpunten m.b.t. levenswijze tussen henzelf en mensen uit een andere cultuur verwoorden.
- Op een positieve manier omgaan met verschillen in leefgewoontes en cultuur.
- Illustreren met voorbeelden uit eigen ervaring hoe diversiteit in de klas een rijkdom kan betekenen.
- Met eigen woorden uitleggen wat verhuizen is (ook naar een ander land).
Muzische opvoeding
- Eigen belevenissen, fantasieën, ervaringen, gedachten, gevoelens en handelingen verwoorden.
- Een houding aannemen of bewegingszin maken.
- Een bewegingsreeks maken.
Wetenschappen en techniek
- Realiseren van een technisch systeem houdt in dat je kan werken met ‘een stappenplan, een eenvoudige werktekening of handleiding’
- Een eenvoudig technisch systeem al dan niet aan de hand van een stappenplan realiseren.
Nederlands
- Bereid zijn om spontaan te spreken.
- Spontaan om hulp vragen.
- Op vraag over zichzelf en de eigen leefwereld vertellen.
- Spontaan een concreet voorwerp of een persoon volgens kleur, vorm, grootte of specifieke eigenschappen beschrijven.
- Uitleggen hoe ze bij een activiteit van plan zijn te werk te gaan of hoe ze te werk zijn gegaan.
- De eigen mening verwoorden in een kleine kring en hun standpunt verduidelijken.
- De mening van een ander erkennen en erop reageren.
- Vragen naar de mening van anderen.