Eindtermen
Mens en maatschappij
1.3 De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.
1.4 De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen.
1.6 De leerlingen tonen in een eenvoudige conflictsituatie in de omgang met leeftijdgenoten de bereidheid om te zoeken naar een geweldloze oplossing.
2.8 De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen verschillende waarden en normen bezitten.
3.9 De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.
4.11 De leerlingen kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander cultuurgebied vergelijken met het eigen leven.
Muzische opvoeding
4.2 De leerlingen kunnen een eenvoudig bewegingsverhaal opbouwen met als vertrekpunt iets wat gehoord, gezien, gelezen, gevoeld of meegemaakt wordt.
4.3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen:
- om een eenvoudig dansverloop op te bouwen
- om al improviserend te reageren op elkaars beweging.
6.1 De leerlingen kunnen blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.
Nederlands
7. De leerlingen tonen bij de eindtermen Nederlands een (inter)culturele gerichtheid. Dit houdt in dat ze
- verschillende cultuuruitingen met een talige component in hun omgeving exploreren en er betekenis aan geven;
- hun gedachten, belevingen en emoties bij ervaringen met de eigen culturele leefwereld in vergelijking met die van anderen verwoorden;
- uitgaande van het eigen referentiekader enige kennis verwerven over de diversiteit in het culturele erfgoed met een talige component en er waardering voor krijgen.
Sociale vaardigheden
1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.
1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen.
1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.
3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.